Uitzoeken wat de klant nodig heeft

Ingenieurs zijn goed in het bedenken van technische innovaties. Voor echt baanbrekende ideeën die de problemen van gebruikers oplossen, heb je echter meer nodig dan alleen technologie. Dat is waar design thinking van pas komt. Maak kennis met Blerand Bahtiri, een expert op dit gebied.

“Als je te veel bent gericht op wat technologisch mogelijk is, zul je niet de beste oplossingen bedenken voor degenen die je product gebruiken. Je kunt ze zelfs in problemen brengen”, zegt Blerand Bahtiri, UX-designer bij Volvo Group.

Design thinking is een mensgerichte benadering van innovatie. Dit combineert het menselijke gezichtspunt van de gebruiker met wat technologisch en economisch haalbaar is. Deze aanpak omvat het toepassen van verschillende creatieve hulpmiddelen zodat het innovatieve team creatieve ideeën kan ontwikkelen.

Dit begint meestal met veldonderzoek, het kennismaken met de gebruikers en hen ondervragen naar hun dagelijkse problemen.

Blerand Bahtiri werkt in een mondiaal team dat de toekomst van stedelijke mobiliteit onderzoekt. Hij is betrokken geweest bij projecten voor digitale producten, zoals dashboards en toepassingen, maar ook ergonomische kwesties.

“Zo kunnen chauffeurs ons vertellen dat ze problemen hebben met het parkeren in smalle straten, laden en lossen of tijdrovend papierwerk. Dan bekijken we welke problemen het allerbelangrijkst zijn. We gebruiken verschillende methoden zoals het creëren van personages die deze problemen hebben of het in kaart brengen van ritten van de klant. Dat houden we dan in het achterhoofd tijdens het creatieve proces.”

De volgende stap zijn workshops, zoals brainstormen en andere groepsoefeningen.

Door de workshops kunnen we eenvoudige en goedkope prototypes van de oplossingen maken. Dat wil zeggen, we nemen aan dat het een oplossing is. Vervolgens gaan we ermee naar de gebruikers om hun mening te horen.

Design thinking is een manier om de onvervulde behoeften van uw gebruikers te ontdekken, het risico van het uitbrengen van verkeerde producten te verminderen en ideeën te genereren die baanbrekend zijn in plaats van alleen maar een kleine verbetering.

“CampX is de perfecte plek om met design thinking te werken! Doordat er zo dichtbij veel multidisciplinaire teams zijn, hebben we veel mogelijkheden tot samenwerking. Bij CampX heb je het gevoel dat je bij een start-up werkt: iedereen zit dichtbij.”

CampX door Volvo Group

Ontmoet meer mensen op CampX

Innovatie omvat een breed scala aan competenties. 

Ontmoet hier meer van de CampX-experts
Neem contact met ons op via CampX by Volvo Group

Contact opnemen

Bent u of is uw bedrijf geïnteresseerd in meer informatie over CampX by Volvo Group?

Contact opnemen