Volvo Penta en Fountaine-Pajot laten elektrische zeilcatamaran zien in Cannes

Met hun conceptuele elektrische zeilcatamaran bieden Volvo Penta en Fountaine-Pajot op het Cannes Yachting Festival 2019 een eersteklas 'terug naar de natuur'-ervaring op het water.

Cannes Yachting Festival vormt het decor voor de presentatie door Volvo Penta van een nieuwe versie van het Saildrive-systeem: een elektrisch prototype van Saildrive. Dit samenwerkingsinitiatief met de ervaren botenbouwer Fountaine Pajot biedt grote verwachtingen voor comfort aan boord, met een nagenoeg geluidloze en trillingsarme werking, en stil aanmeren. Een dubbele installatie van het elektrische prototype is gemonteerd op een Lucia 40-catamaran.  

De nieuwe klantervaring

De onthulling van het elektrische prototype past bij de toenemende interesse in emissievrij varen en de vorderingen op het gebied van elektromobiliteitstechnologie. Volvo Penta koos voor meer dan alleen elektrische voortstuwing met een 'volledige systeem'-benadering. Daarbij wordt nauw samengewerkt met Fountaine-Pajot om inzicht te krijgen in hoe klanten gebruikmaken van de complete boot. Het elektrische prototype is gebaseerd op de uitgebreide database van Fountaine-Pajot met gebruiksgegevens van klanten, waarin de gebruikscycli voor een groot scala van gebruikersprofielen nauwkeurig worden gedefinieerd.

"De input over klantgebruik van Fountaine-Pajot is cruciaal voor het ontwerp van het elektrisch systeem", zegt Peter Granqvist, Chief Technology Officer bij Volvo Penta. "Na het vaststellen van de gebruikersprofielen kunnen we de aspecten van het systeem nauwkeuriger voorspellen, zoals de levensduur van de accu, wat weer meer gemoedsrust geeft aan de gebruiker of schipper."

Beproefd ontwerp levert meer vermogen en koppel

De technologie achter de elektrische Saildrive is gebaseerd op beproefde ontwerpen van Volvo Group voor elektromobiliteit, en een groot aantal componenten worden gedeeld. Li-ion accupacks voeden een elektrische motor, die op zijn beurt de Saildrive-propeller aandrijft. Het systeem biedt meer vermogen en koppel bij lage snelheden dan een vergelijkbare dieselmotor.

De voorzieningen aan boord, waaronder airconditioning, kunnen worden gevoed door de accupacks van het systeem: tot 12 uur lang in stilte. Dit geeft niet alleen een betere beleving van de natuur, maar zorgt ook voor een goede nachtrust.

Afhankelijk van de snelheid en de omstandigheden op zee is de technologie goed voor maximaal vier uur/20 zeemijlen elektrisch varen met nul emissies. Uitermate geschikt voor activiteiten in gevoelige gebieden waar restricties gelden. Een scenario zou kunnen zijn om de elektrische Saildrive te gebruiken voor het manoeuvreren in en uit de haven en voor het aandrijven van 'hotel'-voorzieningen (functies aan boord zoals airco en dergelijke).

Geavanceerde elektronische gebruikersinterface

In het kader van de volledige systeembenadering is het Volvo Penta EVC2 systeem (Electronic Vessel Control 2) afgestemd op toepassing met Saildrive. Dit systeem beschikt over de nieuwste bedieningselementen van Volvo Penta en een nieuwe besturingsinterface voor navigatie en accucontrole.

"De introductie van een controle- en navigatiedisplay waarin informatie van de elektrische aandrijflijn is geïntegreerd, biedt zeilbooteigenaren een verbeterde functionaliteit, met een eenvoudige bediening, en gemakkelijk en veilig manoeuvreren in havens of jachthavens", vervolgt Granqvist.

In een vroeg stadium om feedback van de sector vragen

"We zijn verheugd over het onthullen van het concept op het Cannes Yachting Festival van dit jaar", zegt Björn Ingemanson, President van Volvo Penta. "We demonstreren het systeem op het water om feedback van gebruikers en bootbouwers te stimuleren. Dit is weer een voorbeeld waarbij Volvo Penta in een vroeg ontwikkelingsstadium feedback van de markt verzamelt om zo onze aannames te testen en de productkenmerken te verfijnen."  

"De samenwerking met Volvo Penta onderstreept de waarde en wenselijkheid van elektromobiliteit voor onze klanten", aldus Romain Motteau, Deputy CEO van de Fountaine Pajot Group. "Varen zonder geluid is een ongelooflijke ervaring en het is indrukwekkend om het vermogen te zien dat deze motor bij lage snelheden ontwikkelt. We verwachten dat onze klanten enthousiast zullen zijn over wat ze in Cannes zien en over de mogelijkheden die dit op een dag betekent voor hun zeilervaring."

Technische specificaties van de Lucia 40 demoboot:

  • Stil afmeren tot 12 uur op accuvoeding (bijv. geen generatorset voor stroomvoorziening van airco).
  • Responsief manoeuvreren bij lage snelheden met hoog koppel/stuwkracht.
  • Elektrische aandrijving 2x15 kW:
    • Elektrisch bereik ca. 27 Nm@5 knopen en 17 Nm@6 knopen.
    • Topsnelheid 8 knopen, max. 1 uur.
    • 2x 5 kW laders.
    • Genset 2x7,2 kW.
  • Accu's 2x20 kWh, oplaadtijd 3 uur.
  • Gedefinieerde scenario's voor vaarcycli (bijv. 24/7 charter, ½ week charter, weekend, etc.).
  • Nieuwste Volvo Penta EVC 2 (Electronic Vessel Control System) gecombineerd met een unieke interface voor elektrische aandrijving in het Glass Cockpit systeem.

Wilt u meer zien? Bekijk de video hier >

Download een afbeelding in hoge resolutie van de zeilcatamaran Fountaine-Pajot>
Download een afbeelding in hoge resolutie van de saildrive>

Neem voor meer informatie contact op met:

Jennifer Humphrey

Merk, communicatie & marketing
AB Volvo Penta
Tel: int +46 (0) 31 323 30 55
Email: jennifer.humphrey@volvo.com

Gerelateerd nieuws