Autonome, elektrische bussen van Volvo in Singapore

In het kader van de inspanningen die Singapore levert om autonome voertuigen (AV's) in te zetten voor een beter openbaarvervoersysteem, besloot de Nanyang Technological University in Singapore (NTU Singapore) om samen te werken met de Volvo Group. Dit is de eerste opportuniteit voor de Volvo Group om autonome en elektrische stadsbussen te ontwikkelen en te testen.
Volvo-7900
Volvo-7900

Singapore is misschien het op één na kleinste land in Azië, maar op vlak van technologische ontwikkeling is het land een voorloper. Singapore investeert fors in automatisering en elektromobiliteit om het gebruik van het openbaar vervoer te doen stijgen en om de systemen veiliger en efficiënter te maken.

Momenteel gebeurt 67% van de trajecten tijdens piekuren met het openbaar vervoer. Het doel is om dit tegen 2030 te verhogen tot 75%. Gezien de beperkingen op het vlak van land en werkkrachten waarmee Singapore wordt geconfronteerd, ligt de focus op automatisering om dit doel te bereiken.

Manish Sahi, hoofd van Volvo Buses Singapore, werkte samen met NTU om een beter beeld te krijgen van het belang dat Volvo als grote samenwerkingspartner heeft in het project voor autonome, elektrische bussen.

De volgende stap

De volgende stap is om te laten zien hoe de bussen werken en om, samen met NTU, meer onderzoek te doen naar hoe de bussen worden voorbereid voor gebruik op de openbare weg. Het feit dat de bussen niet alleen autonoom maar ook elektrisch zijn, speelt een belangrijke rol voor een betere milieuvriendelijkheid.

Met de nieuwe technologie kan het openbaar vervoer efficiënter worden gepland, wat resulteert in minder files en een rustiger, groener en veiliger transportsysteem.

“De ontwikkelingen binnen geautomatiseerde technologie dragen helpen de visie van Singapore op het gebruik van AV-technologie voor openbaar vervoer vorm te geven”, legt Manish uit.

“Maar de technologie is nog niet klaar voor commercialisering. We moeten nog verdere tests uitvoeren om aan te tonen dat het veilig is voor passagiers om deze bussen op de openbare weg te gebruiken.”

“We zijn al 40 jaar in Singapore aanwezig”, zegt Manish trots, “en dit is de eerste keer dat Volvo tests met autonome stadsbussen heeft uitgevoerd.”
Joakim Jonsson

Ontwikkeling en testen van autonome voertuigen

Projectleider Joakim Jonsson reed de bus zelf aan boord van de boot naar Singapore en het testtraject. “Volvo mag momenteel alleen zelfrijdende voertuigen testen op privéwegen”, legt Joakim uit.

In december 2018 begon het testen op een afgesloten testtraject dat twee voetbalvelden groot is en voorzien is van constructies die gebouwen voorstellen. Er worden onder meer tropische regenstormen gesimuleerd om de omstandigheden na te bootsen waaraan de autonome, elektrische bussen worden blootgesteld.

Behalve deze twee bussen heeft Volvo ook een autonoom platform ter beschikking gesteld dat ter plaatse wordt ontwikkeld. De bussen moeten niet alleen autonoom werken, maar moeten ook naar een depot kunnen rijden om hun batterijen zelfstandig op te laden.

Het belang van partnerschap

“Singapore bevindt zich bovenaan de ranglijst voor de omarming van geautomatiseerde technologie, zo blijkt uit een studie uitgevoerd door KPMG, maar het bevindt zich op een veel lagere positie wat de productie betreft”, legt Joakim uit. Hetzelfde onderzoek toonde ook aan dat Zweden daarentegen een sterke productie-industrie heeft. “Dat maakt ons tot een perfecte match”, zegt Joakim met een glimlach.

Dit soort samenwerkingsproject biedt grote voordelen.
“Technologie die in een bepaald deel van de wereld werkt, functioneert daarom niet noodzakelijk ergens anders. De definitie van automatisering is niet overal ter wereld dezelfde.

In Singapore moeten bussen bijvoorbeeld volledig autonoom zijn. “Ze mogen niet afhankelijk zijn van infrastructuur langs de weg voor ondersteuning, maar moeten bijvoorbeeld zelfstandig verkeersborden kunnen lezen”, legt Joakim uit.

NTU is geen onbekende op het gebied van onderzoek naar autonome voertuigen en geavanceerde transporttechnologieën. De universiteit is immers de eerste in Singapore die sinds 2013 autonome voertuigtechnologieën demonstreert.

Professor Subodh Mhaisalkar, Associate Vice President for Strategy & Partnerships, zegt: “Voor NTU zijn partnerschappen tussen de academische wereld en de industrie zeer belangrijk om een ecosysteem te ontwikkelen dat aanzet tot uitmuntend translationeel onderzoek. Zo kunnen we samen innovaties ontwikkelen die een impact hebben op de industrie en de maatschappij.

Onze samenwerking met Volvo bevestigt dit en we zijn er trots op dat beide organisaties kunnen bijdragen aan een verandering in de manier waarop mensen in de toekomst reizen.

NTU is reeds een toonaangevende speler in transportinnovatie in Singapore, omdat onze hele campus een levensechte proefbank is voor diverse geavanceerde technologieën zoals snel ladende elektrische voertuigen en volledig autonome minibussen.”

Bekijk de video “Autonome technologie - de volgende stap om elektrische bussen nog slimmer te maken”

Wilt u met nieuwe technologieën werken? Bekijk hier onze vacatures

Lees meer over automatisering en elektromobiliteit

Related News