Volvo Bus introduceert een volledig nieuw gamma touringcars

Volvo Bus introduceert een geheel nieuw gamma voor gebruik als touringcar en intercitybus. Met het geavanceerde ontwerp, brandstofbesparende aerodynamica en eersteklas veiligheid zet de vooraanstaande busfabrikant opnieuw een grote stap vooruit.
Volvo Bus introduceert een volledig nieuw gamma touringcars

“Dit is de grootste vernieuwing van ons Europees touringcaraanbod van de afgelopen decennia. Alles werd gewijzigd van de constructie van het voertuig, de rijeigenschappen, tot een volledig nieuw ontwerp. Dit is een nieuw platform voor touringcars, gebouwd op een integraal concept. Ik ben ervan overtuigd dat onze klanten en hun passagiers het resultaat zullen waarderen”, zegt Håkan Agnevall, President Volvo Buses.

Het gamma bestaat uit twee modellen: de luxe Volvo 9900 en de veelzijdige Volvo 9700. Beide modellen kunnen worden volledig op maat worden gemaakt volgens de individuele behoeften van de klant.

Voor touringcar- en intercitygebruik ligt de nadruk op een aangename ervaring voor de passagiers. Volvo Bus heeft daarom extra geïnvesteerd in verbetering van het comfort. De goed geïsoleerde carrosserie zorgt voor minder interieurgeluid en -trillingen, en het verbeterde klimaatsysteem zorgt voor een constante en  aangename temperatuur in de hele bus, ongeacht de weersomstandigheden buiten. De ergonomische passagiersstoelen zijn in eigen huis ontwikkeld.

Het designteam heeft verder veel aandacht gegeven aan de visuele en tactiele kwaliteit. Passagiers kunnen genieten van een rustig en evenwichtig kleurenschema, met smaakvolle combinaties van stof en leer met accenten van metaal. Het interieur is ontworpen om in elk opzicht een premium ervaring te geven.

“We hebben gestreefd naar een moderne en functionele totaalindruk met een vriendelijk en uitnodigend karakter”, aldus Dan Frykholm, Design Director Volvo Buses.

De meest exclusieve versie is de nieuwe Volvo 9900, het vlaggenschip van de reeks. In vergelijking met de vorige generatie is dit model 12 centimeter hoger. Hierdoor is er meer ruimte voor de bagage en zitten de passagiers hoger in de bus. In combinatie met de aflopende theatervloer en de grote ruiten zorgt dit voor een goed zicht naar de voor- en zijkanten van de bus. Het plafond van het passagierscompartiment is 8 centimeter verhoogd en door de vlakkere overgang tussen wanden en plafond maakt het interieur een veel ruimere indruk.

Het chauffeurscompartiment is voorzien van een geheel nieuw stuur en een nieuw dashboard. Het ontwerp past naadloos bij de rest van de bus, terwijl de chauffeur wel de privacy krijgt die nodig is om ongestoord en met volledige controle te kunnen werken. De aandrijflijn omvat een Volvo-motor van 11 liter en I-Shift, en staat garant voor het Volvo-handelsmerk van uitstekend rijgedrag. Stabiliteit en wendbaarheid zijn verder verbeterd dankzij het lage zwaartepunt van de bus.

De nieuwe 9000-reeks blijft trouw aan de Volvo-tradities met een technologie die zorgt dat dit een van de veiligste busreeksen op de markt is. Zowel de Volvo 9700 als de Volvo 9900 bieden uitgebreide oplossingen voor actieve en passieve veiligheid. Het nieuwe Driver Alert Support-systeem is bedoeld voor het voorkomen van ongevallen die worden veroorzaakt door vermoeide en afgeleide chauffeurs. Het systeem controleert het rijgedrag en de positie van de bus ten opzichte van de rijbaan en de zijlijnen. Als het systeem detecteert dat de chauffeur slaperig wordt of niet oplet, krijgt de chauffeur een waarschuwing via pop-upberichten op het dashboard en met een geluidssignaal. Andere nieuwe kenmerken zijn een robuustere Front Impact Protection (FIP) dat meer energie kan absorberen en een ruit in de onderste helft van de voordeur zodat de chauffeur gemakkelijker andere weggebruikers kan zien die zich dichtbij de bus bevinden.

De ingenieurs en ontwerpers van Volvo Bus hebben ook gezorgd voor maximale condities die een laag brandstofverbruik en minder impact op het milieu mogelijk maken. Het aerodynamische exterieur met de gladde panelen en afgeronde hoeken genereert een zeer lage luchtweerstand. Het brutogewicht is verlaagd met 350 kg dankzij het gebruik van lichtgewicht materialen. Het resultaat is een brandstofverbruik en een CO2-uitstoot die tot 4% lager zijn. Dit levert aanzienlijke besparingen op omdat een touringcar gewoonlijk tussen 100.000 en 300.000 km per jaar aflegt. Als klanten kiezen voor Dynamic Chassis Lowering en Volvo I-See* kunnen ze nog meer brandstof besparen.

De verbeterde stabiliteit, het lagere voertuiggewicht en verschillende andere eigenschappen zoals een uitstekende corrosiebestendigheid zijn allemaal te danken aan de volledig nieuw ontwikkelde carrosserie. De geheel vernieuwde Volvo 9900 en Volvo 9700 zijn ontworpen voor een succesvolle, lange en productieve levensduur.

“We willen de beste zakenpartner van onze klanten zijn met een sterke focus op totale kosten, inzetbaarheid en betrouwbaarheid. Met onze geheel nieuwe, moderne bussen en flexibele services bieden we een scherp concurrerend en holistisch waardevoorstel voor de markt. We maken het eenvoudigweg gemakkelijker voor onze klanten om een uitstekende service te bieden en daaraan geld te verdienen”, zegt Håkan Agnevall.

Technische gegevens van de nieuwe Volvo 9900 en 9700

Volvo 9900. Hoogte 3,85 m. Lengte 12/13/14 m. Assen 4x2/6x2. Aflopende theatervloer.

Volvo 9700. Hoogte 3,65 m. Lengte 12/13/14 m. Assen 4x2/6x2.

Beide modellen kunnen worden aangepast aan de wensen van de klant dankzij een uitgebreid pakket met oplossingen en opties.

Aandrijflijn: Volvo D11 Euro 6, 380/430/460 pk, I-Shift (*I-See voor optimaal schakelen aangepast aan de topografie).

Carrosserie: Nieuw ontwikkelde corrosiebestendige constructie. Dak met sandwichconstructie zorgt voor een laag gewicht en een laag zwaartepunt. 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met :   

Helena Lind
Verantwoordelijke persrelaties Volvo Bussar AB
tel: +46 31-323 62 57.

Related News

Laatste nieuws

Latest Press Release