Volvo pioniert met autonome, zelfrijdende vuilniswagen voor stedelijk gebruik

In het laatste onderzoek naar zelfrijdende voertuigen heeft de Volvo Group samen met de Zweedse afval- en recyclingspecialist Renova een autonome vuilniswagen ontwikkeld en getest. Deze baanbrekende autonome truck biedt voldoende potentieel om te worden ingezet voor allerlei stedelijke toepassingen. In het project wordt onderzocht hoe automatisering kan bijdragen aan meer verkeersveiligheid, betere werkomstandigheden en een lagere belasting van het milieu.

1860x1050-news-volvo-pioneers-autonomous-self-driving-refuse-truck

“Er is een enorm potentieel om de snelle technische ontwikkelingen in de automatisering om te zetten in praktische voordelen voor klanten en, in bredere zin, de maatschappij in het algemeen.

Onze zelfrijdende vuilniswagen is op dit gebied wereldwijd toonaangevend en een van verschillende spannende autonome innovaties waaraan we momenteel werken”, zegt Lars Stenqvist, Chief Technology Officer, Volvo Group.

De zelfrijdende vuilniswagen is ontworpen om het rijden in de bebouwde kom, en met name het achteruit rijden, veiliger te maken. Sensoren controleren voortdurend de omgeving rond het voertuig en de truck stopt onmiddellijk als er plotseling een obstakel in de weg staat.

De route is voorgeprogrammeerd en de truck rijdt zelf van de ene afvalbak naar de volgende. De chauffeur loopt voor de achteruit rijdende truck uit. Hij kan zich concentreren op het legen van de bakken en hoeft niet steeds in en uit te stappen als de truck naar de volgende bak rijdt.

“Een belangrijk voordeel van de nieuwe technologie is een vermindering van werkgerelateerd letsel, zoals slijtage aan de kniegewrichten, een veelvoorkomende blessure onder vuilnisophalers”, legt Lars Stenqvist uit.

De autonome truck heeft ook veel voordelen voor het milieu. Schakelen, sturen en snelheid worden voortdurend geoptimaliseerd om het brandstofverbruik en de uitstoot te verminderen.

Het gezamenlijke project met Renova loopt tot eind 2017. De autonome truck die momenteel wordt getest, is uitgerust met een sensorsysteem voor identificatie, navigatie en controle van de omgeving van het voertuig.

Deze technologie wordt voor een belangrijk deel ook gebruikt bij de zelfrijdende truck die wordt ingezet in de Kristinebergmijn in noord-Zweden en waarmee de Volvo Group vanaf 2016 testen uitvoert.

Link naar film: https://www.youtube.com/watch?v=zJSHXr8i-ZU

Link naar afbeeldingen met hoge resolutie:
http://images.volvogroup.com/. Typ het woord 'refuse' in de zoekbalk voor de beste resultaten.

Meer informatie over de activiteiten van de Volvo Group op het gebied van autonome voertuigen vindt u op www.volvogroup.com/automation.

Neem voor meer informatie contact op met de persafdeling van de Volvo Group, Henry Sténson +46 31 323 72 29

17 mei 2017

Voor meer informatie over de Volvo Group gaat u naar http://www.volvogroup.nl/nl-nl/news-and-media/press-releases.html.

De Volvo Group is een van de belangrijkste fabrikanten van trucks, bussen, bouwmachines en maritieme en industriële motoren ter wereld. De Volvo Group biedt bovendien complete oplossingen voor financiering en dienstverlening.

Bij de Volvo Group, met het hoofdkantoor in Göteborg, werken circa 95.000 mensen, er zijn productievestigingen in 18 landen en de producten worden verkocht in meer dan 190 markten. In 2016 bedroeg de netto omzet van de Volvo Group circa SEK 302 miljard (EUR 31,9 miljard).

De Volvo Group is een naamloze vennootschap waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in Göteborg, Zweden. De aandelen Volvo zijn genoteerd bij Nasdaq Stockholm. Voor meer informatie gaat u naar www.volvogroup.com.