Geslaagde reis voor het truckkonvooi van Volvo door Europa

De reis van de Volvo Group door Europa en de deelname aan de EU Truck Platooning Challenge was een groot succes, met erg positieve reacties van beslissingnemers, politici en het grote publiek. Drie Volvo-trucks reden dicht achter elkaar aan met behulp van draadloze communicatie, in een konvooi, van Göteborg naar Rotterdam.
Platooning

“De reacties waren fantastisch. In Denemarken zaten er gezinnen langs de weg te picknicken om het konvooi te zien voorbijrijden”, vertelt Anders Kellström, Project Manager voor de deelname van de Volvo Group aan de EU Truck Platooning Challenge. “We reden in konvooi en legden 1500 km af op de openbare weg. Het was een geweldige ervaring, waarbij we veel leerden, niet alleen over de technologie maar ook over de verkeersomgeving. Alles verliep helemaal volgens plan, wat een geweldig gevoel is.”

Ben Weyts, the Flemish minister of transport , get firsthand platooning experience.
Ben Weyts, Vlaams minister van Transport, kon het konvooi met eigen ogen aanschouwen.

Het doel van de reis was de vereiste aanpassingen in de Europese transportwetgeving te bespreken en te benadrukken, zodat platooning mogelijk kan worden. De voordelen van platooning kunnen momenteel nog niet gebruikt worden op de Europese wegen, aangezien de wetgeving over de rijafstand tussen trucks verschilt in de verschillende landen.

“We hebben nu een unieke, grensoverschrijdende samenwerking over toekomstige transportoplossingen opgezet met verschillende organisaties”, verduidelijkt Andreas Svenungsson, Head of Public Affairs bij de Volvo Group. “We merken dat de wetten en voorschriften met betrekking tot zelfrijdende voertuigen in verschillende landen nogal variëren, maar we voelen dat de tastbare samenwerking die we nu begonnen zijn een belangrijke stap is naar meer harmonisering en efficiënter transport.”

Bij platooning rijden trucks dicht achter elkaar aan terwijl ze draadloos communiceren. Dat zorgt voor zuiniger brandstofverbruik omdat de trucks minder weerstand ondervinden. Tot 25% van het totale brandstofverbruik van een truck kan worden veroorzaakt door weerstand. Hoe dichter de trucks achter elkaar aan rijden, hoe meer brandstof bespaard kan worden. De trucks communiceren draadloos met elkaar, zodat ze hun snelheid en remacties automatisch op de andere trucks kunnen afstemmen. Dit betekent dat de reactie om te remmen, in principe, ogenblikkelijk gebeurt. Dat zorgt op zijn beurt voor meer veiligheid en minder ‘accordeoneffect’ wat files betreft.

Journalisten die meer informatie wensen, kunnen contact opnemen met Kina Wileke op het nummer +46 (0)31 323 7229 of +46 (0)765 537229.