Wij denken dat automatisering zal tot een herdefinitie van de commerciële transportoplossingen waar de meesten van ons dagelijks gebruik van maken. Automatisering levert daadwerkelijk voordelen op voor onze klanten en voor de samenleving als het gaat om productiviteit, veiligheid, energie en brandstofefficiëntie.
Aangezien het ideale automatiseringsniveau wordt bepaald door de toegevoegde waarde voor klanten en de samenleving, zal de Volvo Group geleidelijk geautomatiseerde toepassingen introduceren.
Afhankelijk van de mate van automatisering die wordt gevraagd en de complexiteit van de situatie waarin de transportoplossing moet opereren, zijn verschillende oplossingen nodig.
Alleen chauffeur: de chauffeur is de hele tijd volledig betrokken.
Rijondersteuning: automatisering van de individuele functie, chauffeur volledig betrokken. De chauffeur kan “zonder voeten” rijden, bijvoorbeeld bij gebruik van cruisecontrol.
Gedeeltelijke automatisering: geautomatiseerd met meerdere functies, chauffeur volledig betrokken - De chauffeur kan zowel "zonder voeten" als "zonder handen" rijden, maar moet de ogen op de weg houden.
Voorwaardelijke automatisering: automatisering van meerdere functies, chauffeur reageert op verzoek tot ingrijpen; chauffeur kan "zonder voeten", "zonder handen" en "zonder ogen" rijden, maar moet de controle snel kunnen overnemen.
Hoge automatisering: geautomatiseerd onder bepaalde omstandigheden, chauffeur hoeft de weg niet in de gaten te houden; chauffeur heeft geen verantwoordelijkheid tijdens de automatische modus.
Volledige automatisering: geautomatiseerd rijden onafhankelijk van de situatie; de chauffeur heeft geen verantwoordelijkheid tijdens het rijden.